Suitsulõõr

  • by

Esimene soovitus on arvestada, et tänapäevaste küttekatelde puhul kasutatavate suitsulõõride nõudmised erinevad tunduvalt varasematest. Nii imelik kui see ka pole, on tänapäevased seadmed hakanud esitama suitsulõõrile palju tõsisemaid tingimusi.

Asi on selles, et vanad katlad töötasid ilma automaatreguleerimiseta ja kõrgel temperatuuril väljuva gaasiga. Selle tulemusena ei jahtunud suitsulõõrid peaaegu kunagi, aga gaas jahutati alla kastepunkti, mille tulemusena see ei rikkunud suitsulõõri.

Tänapäevased katlad on ökonoomsed, nende võimsust reguleeritakse sõltuvalt soojendatava ruumi vajadustest ja sellepärast ei tööta need kogu aeg, vaid üksnes siis, kui temperatuur ruumis langeb alla etteantu. Sel kombel esineb ajavahemikke, mil katel ei tööta ja suitsulõõr jahtub. Peale selle on uutel kateldel suitsugaaside temperatuur madaldatud.

Tänapäevase katlaga töötava traditsioonilise suitsulõõri seinad soojenevad harva temperatuurini, mis ületab kastepunkti, mis võimaldab veeauru kogunemist. Aga see omakorda rikub suitsulõõri.

Pole raske taibata, et uutes töötingimustes vana tellistest suitsulõõr laguneb. Peale selle tekivad probleemid ka kütuses ja pärast väljuvates gaasides sisalduva väävliga. Vääveloksiidiga reageeriv veeaur tekitab väävelhappe, mis tungib suitsulõõri seintesse ja lagundab selle.

Ilmselgelt on uute katelde jaoks tarvis tänapäevaseid suitsulõõre.

Suitsulõõrid, mida tasub tänapäeval kasutada.

Vanade tellistest suitsulõõride asemele tulevad roostevabast metallist ja šamotist suitsulõõrid.

Räägime üksikasjalikumalt kõige levinumatest roostevabadest suitsulõõridest. Roostevaba terase põhikomponent on kroom ja nikkel, kuid tänapäevastes suitsulõõrides kasutatava terase koostises on ka teisi elemente. Nende seas molübdeen. See suurendab terase vastupidavust kõrgtemperatuuril. Molübdeeni lisamine 0,3% võimaldab suurendada terase vastupidavust metallide roomavusele. Kogust 1,5–3% kasutatakse terase vastupidavuse suurendamiseks väävli- ja kloriidiühendite suhtes. Seejuures tõstetakse täiendavalt terase vastupidavust kõrgetel temperatuuridel suure rõhu all oleva vesiniku toime suhtes. Teine koostiselement titaan suudab moodustada karbiidi. See võimaldab siduda süsinikujääke terases.

Väga oluline on ka pinna seisund, see peab olema puhas ja sile. Kui rääkida suitsulõõri lõike vormist, siis tuleb eelistada ümarvormi ruudukujulisele või täisnurksele. See on tingitud asjaolust, et täisnurkades tekkivad keerised takistavad suitsu eemaldamist ja toovad kaasa tahma moodustumise.

Kõik tänapäevased roostevabast terasest suitsulõõrid võib jagada kahte tüüpi: üheseinalised ja kaheseinalised. Jämedalt öeldes on üheseinaline suitsulõõr tavaline soojustamata roostevabast terasest toru, mille paksus on 0,5–0,6 mm. Üldjuhul paigaldatakse selliseid torusid hoone sisse või telliskivikanalisse. Kaheseinalised suitsulõõrid koosnevad kolmest kihist: kaks kihti roostevaba terast (sisemine ja välimine), mille vahel on soojustus. Selliselt on kaheseinaline suitsulõõr soojustatud suitsulõõr ja seda võib kasutada nii hoones sees kui ka väljaspool hoonet.

Kuhu on parem paigaldada suitsulõõri

Võttes arvesse katla töötamisel mõningase müra võimalikkust suitsulõõris on loogiline mitte viia suitsulõõri läbi magamistoa ja teiste maksimaalset vaikust nõudvate ruumide. Kõige sagedamini viiakse suitsulõõr läbi köögist, koridorist, vannitubadest, abiruumidest. Tasub silmas pidada, et suitsulõõri väliskeskkonnaga kokkupuutuvad osad peavad olema soojustatud. Suitsulõõri ülemine lõige peab ulatuma 0,5 m üle katuseharja, aga lamedatel katustel (kaldega mitte vähem kui 30 kraadi) üks meeter. See võimaldab enamikel juhtudest vältida suitsu pööninguruumides.

Suitsulõõridest rääkides tasub meelde tuletada, et peale traditsioonilise kõrge suitsulõõri võib mõne katlamudeli puhul kasutada lühikest koaksiaalset.

See nõuab sisseehitatud ventilaatoriga (sundtõmbega) katelt. Peamiselt on sellised Euroopa juhtivate tootjate seinapealsed mudelid. Selliste katelde kasutamisel võib läbi ajada traditsioonilise mitmemeetrilise suitsulõõri monteerimiseta. Sel juhul kasutatakse kompaktset koaksiaalset suitsulõõri. Sellise suitsulõõri sisemist toru mööda viiakse põlemisjäägid välja ventilaatori abil, aga välimist toru mööda tuleb põlemisprotsessi toetamiseks vajalik õhk. Koaksiaalne suitsulõõr võib olla nii horisontaalne kui ka vertikaalne. Võimalik on ka kombineeritud variant, kui välisõhku kogutakse lühikese koaksiaalse suitsulõõri kaudu, aga põlemisjäägid väljutatakse traditsioonilise vertikaalse suitsulõõri kaudu.